Tjorvigt.se

Tjorvigt.se

Vad bloggar ja om?

Bra fråga men hade tänkt skriva om allt möjligt som händer på sidan, i garaget, på vägen, i rallyskogen och allt annat intressant
Tillbaka till sidan

Weekend i Gnarp del 1

ÖvrigtPosted by Johan Mon, April 14, 2008 16:40:55
Blog Image
I fredags bar det iväg på en liten utflykt över helgen. Jag följde med Jonas och Jocke som skulle köra en PV från Skellefteå hem till Jonas i Gnarp.

Efter jobbet i fredags bar det av, klockan 17.30 närmare bestämt. Första stopp var i Skråmträsk 2 mil utanför Skellefteå för att hämta PVn. Det sades att det "bara" skulle vara en komplett PV och lite småplock. Men det var inte riktigt sant, det var hur mycket som helst. Vi stuvade så gott det gick i PVn å SAABen men kom snart fram till att det skulle krävas en resa till för att få med allt så en del lämnades kvar.
Så efter att lasten spänts fast for vi iväg. 8 av dom 52 milen var redan avklarade så nu återstod 44 stycken långa mil ner till Gnarp.
Blog Image
Klockan 04.00 var vi så framme, helt utan några större missöden bara en presenning som ville fladdra runt baktill på PVn.
Det enda som återstod var den smala skogsbilväg som ledde upp till Jonas hus, till en början gick det bra men en brant backe satte stopp för vidare framfart. I och med den sena timmen lämnades ekipaget där det stod och vi gick den sista biten.

Efter en alldeles för kort natt ringde klockan 08.00 och efter frukost hämtades en traktor för att dra upp bilen sista biten till huset. En hederlig gammal BM.
Blog ImageBlog ImageBlog Image
När så bilen var uppdragen och PVn avlastad från släpet så for vi iväg till Sundsvall för att gå på Veteranmarknad i Nordichallen.
Blog Image
Tyvärr var det inte så stor marknad , Jonas sa att den blivit mindre och mindre för varje år. Synd men jag gjorde då ett fynd, en reparationsbok till min Rekord.Blog Image
När vi så gått klart mellan borden, vilket inte tog många timmar, for vi tillbaka mot Gnarp men först en liten omväg för att titta på en Tjorven som står bredvid E4an.
Blog ImageDet här var det första jag såg när jag rundade knuten, hmm kofångare bak i glasfiber, en tidig modell alltså.
Blog ImageFramtill hade den blivit av med lyktorna men däremot fått en Mercagrill fastkilad, tur de för den passade verkligen inte in.
Blog ImageInvändigt ser man att det är en "civil" Tjorven i och med att den har två stolar och inte är gul någonstans.
Blog ImageSkattemärket visar att den inte varit i trafik sen 1979 och regnummret är numer en Audi 100 -94
Blog ImageMotorn såg inte så fräsch ut och enligt ägarn satt den fast, likaså variomaticen. Men jag blev riktigt glad, det här är oxå en -69a, en tidig dessutom, den har 6 volt och elsystemet är draget på samma sätt som min. Alla rätt med andra ord, kul att se en nästan likadan som min så man får lite hum om hur det ska se ut. Det syns även att den här har en likströmsgenerator medan jag har en växelström, det kan bero på som Jonas sa att likströmmare inte laddar något på lägre varv. Postbilarna stod säkert ofta på tomgång så då fick dom växelströmsgeneratorer.
Blog ImageInne i sitt garage hade ägaren två till veteranare, en Mini Cooper och en bubbla som gjorts om till en replika av en rallybil som Rally-Harry kört i midnattsolsrallyt. Mycket fina båda två.Blog Image
Sen på en av väggarna hängde denna skylt. Han sa att han hade sålt Tjorven när det begav sej.

  • Comments(1)//blog.tjorvigt.se/#post19