Tjorvigt.se

Tjorvigt.se

Vad bloggar ja om?

Bra fråga men hade tänkt skriva om allt möjligt som händer på sidan, i garaget, på vägen, i rallyskogen och allt annat intressant
Tillbaka till sidan

Tjorven nr.2

Hänt i garagetPosted by Johan Sat, December 20, 2008 13:01:04
Nu i höstas va jag å hämtade hem den Tjorven som jag skrivit om förut här på sidan.
Min tanke var mest att spara den så att den inte står och förfaller utomhus.
Så nu över vintern får den stå till sej i ett garage här på området sen får jag se vad som händer med den. Den är ju fräsch i karossen men har stått länge å finns inte i bilregistret längre.Blog ImageBlog Image

  • Comments(1)//blog.tjorvigt.se/#post33

Lösningen på problemet!

Hänt i garagetPosted by Johan Tue, July 29, 2008 22:20:04
I förrgår tänkte jag att det är lika bra att ta lös ljuddämparen på Tjorven, det måste vara där felet är. Så ja började så smått med att slå och banka men de rörde sej inte en millimeter, sprutade på rejält med rostlösare och gick in.
Nu i kväll tänkte ja att nu jäklar ska den lös så jag gick ut och började hamra och bända men trots rostlösning ville det sej inte. Fram med dremeln å börja offra avgasröret men så klart kom ja inte åt ordentligt så de sista fick bli med ett sågblad.
Nåväl de tog en liten stund men sen va den lös, lossade sen röret till förvärmingen och började lossa ljuddämparen på vänster sida. När ja lossat den andra muttern skramlade det till å så åkte höger sida ner. Aha, där var problemet, antingen på grund av rost, utmatning eller spänning så hade röret gått av i infästningen till dämparen.
Blog ImageSen att röret till förvärmingen mer eller mindre rostat sönder gjorde inte saken bättre, ja fick bända lös den för att få ut dämparen.
Blog ImageÅ sen va de ju rosthålet i det röret som ja sett förut
Blog ImageSå här ser då avgassystemet till Tjorven ut, egentligen i tre delar men nu i fem eftersom det sedan tidigare gått av i böjen längst bak.
Blog ImageHar hittat nya ljuddämpare på två ställen på nätet men den ena skulle ha 96 euro plus frakt å den andra 30 pund plus 46 i frakt. Alltså omkring tusenlappen för båda vilket är ganska mycket pengar så istället blir det att på något sätt försöka laga dämparen, eller göra en ny. För att sedan bocka till nya rör till förvärmningen och avgasröret. Mycket jobb.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post28

Ytterliggare problem

Hänt i garagetPosted by Johan Fri, July 25, 2008 18:37:29
Åter på arbetet efter semestern och det har varit en hård vecka, riktigt skönt med helg. Dessutom är det Pite Dansar Och Ler i helgen, ser ut som jag kommer att göra ett besök under lördag kväll.

Nu till Tjorven, fick i förra veckan tag på nya packningar till den efter en liten bytesaffär, tack Fredrik för dom! Så i Onsdags så tog jag å bytte och efter en del jäklande så satt dom där, så långt frid och fröjd men problemen startade så fort ja for ut å provade. Att den va tystare märkte jag så fort ja startade men när jag for ut på Munksundsvägen bort mot SCA och gasade på så såg ja hur huven åkte upp. PANG! rakt mot rutan, hade glömt att ja inte satt dit huvlåset smiley Innerbackspegeln lossnade och åkte ner på golvet men gick inte sönder. Som tur var var det allt, inget annat gick sönder. Jaja den gick bra så ja for tillbaka å satte ihop det sista å tänkte att då tar jag den till jobbet dan efter.
Å visst, till jobbet gick den bra men sen på eftermiddan när ja skulle hem så lät det som om nån snott avgassystemet när ja startade den. Kollade under men inget var borta å ja såg inga sprickor heller, konstigt. Obduktion senare får visa vad felet är.
Jag som hade tänkt köra bil till Parken för att ställa ut men de fick bli moped istället.

Under veckan har jag även fått mail från en annan Tjorvenägare, Martin, som har sett denna hemsida och blogg. Har fått några väldigt intressant mail både med tips och historia om Tjorven. Han har mycket kunskap efter att ha renoverat 15-20 stycken och även en massa dokumentation från fabriken, bland annat leveransloggarna och han har kollat upp min bil. Det visar sej att den gick som postbil i Vännäs. Sen har jag även beställt papper på bilen från Riksarkivet där det visar sej att den sedan gått till Posten i Umeå 1977, vidare till en privatperson i Kalix 1978, två i Luleå 1979 och 1989 för att sedan ställas av 1994 för tredje gången i sitt liv. Sedan vet jag inte om den bytt ägare fler gånger men förra ägaren köpte den 1997 och inklusive mej blir det 8 ägare men i regbeviset står det 9 ägare. Kan vara Kalmar Verkstad som är första ägare eller så har den bytt ägare en gång mellan 1994 å 1997 för pappren från Riksarkivet går bara till 1994. Kul är det i alla fall att få reda på lite av historian för min bil.

Det var allt för idag!

/Johan

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post27

Ett steg framåt...

Hänt i garagetPosted by Johan Wed, July 09, 2008 23:39:44

Så idag fick sej min blåe K50 en liten handpåläggning. Öppnade upp å kollade skicket på cylinder å kolv, såg bra ut, inga kanter eller annat illavarslande. Däremot såg topplocket ut att vara planat medelst grusgång eller liknande för det va fullt med djupa repor. Funktionen var de dock inget fel på så den rengjordes bara och lades åt sidan.

Cylindern såg som sagt bra ut men avgasporten var både liten å lite sotig så fram med det dremel-liknande verktyget smiley lekte lite med några av mina slipstift tills den började spraka å vägrade snurra mer. Nåja, "rengjöringen" var ändå praktiskt taget klar.

Efter att ha skrapat bort cylinderfotspackningen som fästs sej väldigt väl på blocket så satte ja tillbaka cylindern men insåg fort att den här cylindern behövde komma upp sej lite, alltså dit me tripla (3) packningar. Lite bättre andning blev de men inte bra. För att kompensera höjningen letade ja reda på ett annat topplock med något mindre massa som ja lånat av min gode granne.

Skruvade ihop allt, kollade kompet, jodå de kändes bra. Kickade igång, justerade gasaren lite å torrvarvade lite i garaget, jodå lite mer orr hade den nog. Ut på provtur, kan väl inte påstå att de märktes nån stor skillnad men lite mer ork uppför backarna hade den väl kanske, nerför presade jag upp den i maffiga 40 knyck MEN så sa de PANG längst ner i backen, kompet va som bortblåst. Hmm, tändstiftet hängde å dinglade i tändkabeln, gängorna för stiftet i toppen var näst intill helt borta. Bara att skjuta hem moppen då, som tur va de bara nåra hundra meter.

Satte dit orginaltoppen bara för att kunna köra med den men de va ingen hit, den gick knappt å de kan man förstå, något för stort förbränningsrum.

Så alltså, dagens resultat var en moppe som går sämre än tidigare å en dremel som inte fungerar smiley

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post25

Besiktning

Hänt i garagetPosted by Johan Wed, May 14, 2008 22:38:08
Så ikväll var det lite nervöst dags för besiktning. Hade tagit en kvällstid för att hinna fixa lite efter jobbet. Ställde in framljuset lite på känn, tankade lite soppa å jäklades med jordningen till startmotorn som var lite dålig då den inte ville starta.
I övrigt gick det mycket bra. Till och med besiktningen, jag hade förväntat mej en massa fel men det slutade med att ja fick tre tvåor.
- Blinkers höger fram, svagt ljus
- Parkeringsbroms, ur funktion
- Strålkastare höger, för högt inställt
Inte alls dåligt eftersom jag vet att den läker olja, att avgassystemet inte är helt tätt och att dämparna är totalslut.
Men det är bara att buga och bocka, småsaker att fixa å ja får köra någorlunda lagligt i en månad.Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog Image

  • Comments(1)//blog.tjorvigt.se/#post23

Produktiv helg!

Hänt i garagetPosted by Johan Sun, April 20, 2008 23:06:39
Den här helgen har verkligen gått i flitens tecken.
Hela lördagen spenderades i garaget med att påbörja felsökning av min bruks-K50.
Motorn är urriven och orsaken till vibrationerna som varit är lokaliserat till ett av vevlagren som har snurrat runt i lagersätet. Anledningen till det är att det inte har varit ett C3-lager som suttit där, alltså ett lager med lite inbyggt glapp, vilket det tydligen ska göra, till och med orginal. Nytt lager ska inhandlas och sättas dit med "cylindrisk fastsättning" sen borde vibrationerna vara borta.

Förutom min bruksmoppe har även den andra K50n fått lite kärlek, vilket det varit dåligt om i vinter för båda. Den har fått utbytt hastighetsmätare, ny fotpinneskonsoll och luftats lite utomhus. Men åh så oerhört slö en orginal K50 är, trots tankpressning efter munksundsvägen så vill den inte gå över 28 km/h och så fort det blev uppför började den säcka efter, det känns inte bra att bli frånåkt av en DBS Saxonette -65.
Uppfilning av insuget är ett måste känns det som.

Sen förutom mina tvåhjuliga fordon har även Tjorven fått lite uppmärksamhet. Låset till bakluckan är numera borta och under lagning, bakrutan sitter åter på plats (Tack L-G för det), bara en strömbrytare behvös numer för tändning och attiraljer, spolarpumpen är inkopplad, upphängningen av avgassystemet baktill är svetsat, tutan fungerar och tanken är inkopplad. Mycket gjort alltså, så snart börjar det bli dags att boka tid för besiktning.

Söndagen så spenderades inte i mitt garage men väl i Jockes. Hans Racer är numer sommarskodd och nymålad med Flüggers bästa utomhusakrylat.

Nu är det åter en ny arbetsvecka.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post20

Tjorvenuppdatering

Hänt i garagetPosted by Johan Thu, April 03, 2008 18:38:08
Nu så har det hänt en hel del grejer på Tjorvenfronten.
Som tidigare är visat så har motorn visat vissa livstecken.

Kort efter, tror de var kvällen efter, så fick vi den faktiskt å
gå igång på en sup bensin
Startförsök 1
Startförsök 2
Startförsök 3
Startförsök 4

Sen nån kväll senare så kollade vi igenom förgasarn
och bränslepumpen och kopplade in dom. Även en
startknapp kopplades in. Då startade den å gick smiley
Lyckat startförsök

Så igår kväll kom den stora stunden, efter att ha satt
dit bromsarna, luftat dom, bytt olja i variomaticen och
dragit in startknapp och strömbrytare i kupen så puttade
vi ut den ur garaget. Och titta den fungerar smiley
Premiärtur

Förutom att den inte har någon tomgång och en 0,5L PET-flaska
som tank så fungerar den över förväntan, den verkar växla
någorlunda och när den väl börjar varva lite så går motorn
ganska så bra.

Jag är helnöjd för utan någon som helst erfarenhet av en sådan
här maskin har vi rivit ner den i delar, rengjort, satt ihop den
och fått den att fungera. Den enda hjälpen har varit en
engelsk rephandbok för DAF 44 som ibland har haft mycket att
önska.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post17

Tjorven lever... nästan!

Hänt i garagetPosted by Johan Sun, March 23, 2008 01:18:35

Äntligen så tog Tjorven sina första egna andetag.
Tyvärr fanns inte kameran i närheten när den gick,
men här är en film på när den tände ett par gånger
i alla fall.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post16
Next »