Tjorvigt.se

Tjorvigt.se

Vad bloggar ja om?

Bra fråga men hade tänkt skriva om allt möjligt som händer på sidan, i garaget, på vägen, i rallyskogen och allt annat intressant
Tillbaka till sidan

Kanonrundan

RallyPosted by Johan Wed, August 27, 2008 21:34:43
Hallå!
Åter igen så var det länge sen ja skrev nå men här kommer en rallyrapport.
Kanonrundan firar 50 år i år och NMS Boden 85 år så för att fira så kördes Kanonrundan i år över två dagar. 11 mil specialsträckor uppdelat på 9 sträckor.
Längsta tävlingen å första på grus var det för mej.

Det hela startade på fredagen med besiktning klockan 13.00 så det var bara att ta ledigt från jobbet vilket inte var något problem. Första start gick 18.30 och vi med startnummer 45 startade 19.03. Första sträckan var en publiksträcka i anslutning till servicen, mestadels på asfalt så vi körde på gamla däck å sparade dom nya till lördagen. Andra var en "vanlig" grusträcka i skogen, inte värst lång men kul. Sen var det service och en lång sådan, 90 minuter om ja minns rätt, för att invänta mörkret och sedan köra samma två sträckor igen. Riktigt kul var det å notläsningen flöt på utan problem.

Natten spenderades i Aldenlövs buss på serviceplatsen vilket var alldeles ypperligt å nästintill sovmorgon fick vi, första start var inte förrän 8.30 å vi då lite drygt 30 minuter senare. Första sträckan, 5:e i rallyt, var en riktig monstersträcka på 26 km, vilket sätt att öppna på. Eftersom vädret visade sin goda sida å lät solen skina så blev det ganska så svettigt i bilen. Enda strulet på sträckan var att Erik inte riktigt förstod hur farthindren skulle tas så där tappade vi lite tid, det var små avstickare där vi bara rundade nå SJ-pallar å Erik trodde att vi skulle in längre. Denna sträcka kördes även som ss8 å då gick det bättre att runda farthindren.

SS6 och 9 gick söder om Boden och var nästan samma sträcka, slutet var lika men dom startade på olika ställen. ss6 började snabbt medan ss9 var riktigt knixig å svårläst i början. På ss6 var den enda fadäsen att vi kom för snabbt in i ett vägbyte å snurrade, vi höll oss på vägen men tappade runt 10 sekunder.
ss7 var publiksträckan som kördes en tredje gång.

För att sammanfatta mitt första grusrally så var det inte alls så hemskt som ja föreställt mej, iof lär det vara mycket hårdare om man kör av men det kändes inte alls som att vi var nära att åka av nån gång. Ljudet var inte heller så farligt, visst sprutade de grus under men inte så man stördes av de.
Riktigt kul att åka rally igen, var ju bra många månader sen senast. Synd bara att det är länge tills det blir nån tävling igen.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post30

Lappnatta

RallyPosted by Johan Tue, March 04, 2008 20:19:46
Lite sent men här kommer helgens händelser.

Det var alltså dags för DM-final i Kalix, jag skulle åka med Erik och Jocke hade fixat så han åkte med Magnus Kitti i en Golf.
Avfärd från Munksund kl. 06.45 och från Erik rullade vi strax innan halv åtta, tidigt som vanligt men de var inga direkta bekymmer med att ta sej upp.
Tyvärr hade det snöat under natten och snöade mest hela dagen så det spåddes på vägen upp att Jocke ganska lätt skulle sitta vinnande i matchen framhjulsdrift mot bakhjulsdrift.
Det här var nu första rallyt som jag inte hade den blekaste aning om geografin, både Piterundan å Örnskölden hade jag ju iaf lite koll på läget men här va ja helt grön vilket gjorde mej lite nervös. Men så klart hade ja inte någon anledning till det för de gick då utan komplikationer å läsa roadbooken, dom är verkligen enkla.
Första sträckan gick i ett grustag och var lite mer av en publiksträcka och jodå en del publik var det som stod ute i kylan och tittade. Flöt på bra utan fadäser och läsningen gick bra, missade lite på nåt ställe men inget allvarligt.
Andra sträckan var kurvig och smal, mycket att läsa och bitvis riktigt svårt men inte heller där hände det nått allvarligt, nån sen not blev de på nått ställe men på det stora hela inga problem.
Tredje och fjärde sträckan vara samma som ett och två så det vart ju enklare att läsa andra varvet när man kände igen sej och kunde tajma bättre.
Sen för femte och sjätte sträckan bar det av åt andra hållet till en, enligt Erik iaf, riktig toppensträcka. Men först en kort sträcka som det stod så här om i beskrivningen: "Som en godis; ni hinner knappt få smak på den innan den är slut!". Och så var det verkligen, bara 3,28 km lång, men trots det riktigt svår att läsa och mitt på ungefär tappade ja bort mej totalt i läsningen, nästan en hel sida. Synd men sånt som händer.
Sen då sträcka sex och helt riktigt, en skitkul sträcka, halvsvår att läsa men det flöt på bra, nån sen not men i övrigt inget.
Som avslutning kördes sedan samma två igen men tyvärr blev sjuan inställd på grund av att en bil rullat och blockerat vägen. Synd men inget att göra åt, blev bara att köra igenom lugnt. Sista sträckan så, återigen samma toppensträcka och även den gick bra förutom på slutet när ja vart för sen med noterna.

Sammanfattningsvis så vart det en mycket bra tävling för min del, Erik hade inget att klaga på och som vanligt när det gäller han så öste han lovord över mej smiley
Tyvärr mådde Erik inte nå toppen, klagade på ont i magen och något som kallas magkatarr men emellanåt släppte de lite och på sträckorna var det inget problem. Men kanske därav så blev inte attacken riktigt 100% och resultatet därefter, det blev en elfte plats i VOC Elit och en fjärde i B-förare.

Och jodå Jocke och Magnus tog oss med 16 sekunder på totaltiden.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post15

Piterundan

RallyPosted by Johan Sun, February 24, 2008 18:15:21
Igår var det så dags för hemmatävling nr 2 Piterundan, Örnskölden ser jag lika mycket som hemmatävling nämligen.
I Onsdags ringde en kille från Lycksele och undrade om jag ville läsa åt han för hans ordinarie Co-driver hade förhinder. Han hade blivit tipsad om mej av Erik å de ä bara att tacka så mycket.
Å bra blev det, vi blev tvåa i VOC Elit B-förare och sexa totalt i VOC Elit.
Läsningen gick på det hela mycket bra men ja tappade bort mej totalt på ett ställe. Det var på sträcka två som till mitt försvar var mycket svårläst, där tappade jag bort mej nästan en hel sida men hittade till slut tillbaka och hade bara några småmissar resten av tävlingen. Tur var att Mattias som jag åkte med nu och Erik vill ha noterna på ungefär samma sätt så det gick fort att komma in i läsningen.

Så jag är mycket nöjd med helgens resultat å Mattias var nöjd med min läsning, så pass att han kunde tänka å anlita mej fler gånger å de ä ju alltid bra betyg.
Nu får vi se om det blir att åka DM-finalen i Kalix till helgen oxå, jag har några krokar ute så vi får se.

Skickar upp en bild som Jocke tagit, han körde bärgare på tävlingen. Måste säga att de va en rolig syn som mötte oss när vi kom till den här kurvan.
Blog Image
De syns inte riktigt men det var en hög plogkarm de där, bilen stod som på en piedestal när vi passerade. På sista sträckan som var samma som tredje var Golfen borta men istället var det ett stort hål i vallen och långt ute i snön skymtade taket på en Mitsubishi.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post14

Vännäs Plåt Rallyt

RallyPosted by Johan Thu, February 07, 2008 22:19:46
Lite sent om sider kommer här en rapport från helgens tävling i Vännäs.
Åkte med som servicepersonal/moraliskt stöd/sällskap den här gången.
Vart en lugnare start den här gången när vi lämnade Pite först runt halv sju men de vart desto stressigare när vi kommit fram till Vännäs å skulle lasta av bilen. Den gick som en påse nötter, ville inte varva nå å gick inte rent. I hopp om att inte kamremmen hade kuggat över rengjordes rotor å fördelarlock å tändstift byttes men de hjälpte inte så det var bara att ta tjuren i hornen å börja riva ner så remmen kunde kuggas rätt, fast ja höll mej på lite avstånd iom att Volvomotorer inte är min starka sida.
Tyvärr hjälpte det inte att kugga om remmen, så allt eftersom kom idéerna om vad som var fel men inget hjälpte. Eftersom bilen knappt gick att köra gjordes besiktningen på plats utanför hallen och bilen trailades till serviceplatsen där mekandet fortsatte.
Ytterliggare snillen tillkom och till slut, med bara ett par minuter till godo, startade bilen och gick rent. Det visade sej vara tändboxen som spökade.
Tävlingen gick hyfsat för Erik som bara var glad över att komma till start. I ett stort startfält blev Erik och Jocke 11 i VOC Elit B.
Överlag sades det att tävlingen var bra men dom sista två sträckorna var inte nå vidare eftersom det var andra gången dom kördes och att temperaturen höll sej över nollan hela dagen så vägarna höll inte.

Nu är det ett par veckors uppehåll till Piterundan här på hemmaplan och det ser ut som jag kanske ska få åka högerstol då, ska bli kul!

Ett par bilder kommer här oxå, ja tog med mej kameran men inte vart de många bilder knäppta.

Så här såg det då ut på morgonen utanför servicenBlog Image
Sen kom Brage ut från besiktningen med anmärkning på bränsleläckage
Blog Image
Så så här såg det ut en stund utanför besiktningen, inte bra
Blog Image

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post11

Örnskölden

RallyPosted by Johan Sun, January 27, 2008 19:50:34
"En sån dag" som Olle i pistvakt brukar säga.
Klockan ringde kl.03.30 men trots den tidiga timmen gick det lätt att komma upp, det var ju rally på G. Strax efter 4 bar det av till Maran, Hortlax. Erik var redo så det var bara att dra iväg. Tyvärr kom vi inte långt, bromsarna på släpet hade frusit så en halvtimmes bökande på gården sinkade oss innan vi kom oss iväg.

Väl på väg ner mot Övik så gick det som tåget, vi tuffade på i 80 plus lite moms. Utanför Ume slöt vi upp med Staffan Johansson från Älvsbyn som åkt ner på Fredagen och lite drygt 4,5 timmar efter att vi lämnat Pite var vi framme i Långsviksmon, med en kvart till godo, det kan man säga är bra tajming.

Efter lite strul me anmälan och besiktning vart de nästan i stressigaste laget innan tävlingen började men vädret var perfekt, serviceplatsen mycket bra och så fort vi kom ut på sträckorna så märktes det snabbt att vägarna var i kanonskick. Erik var lyrisk efter första sträckan och lovordade både sträckan och mitt arbete i högerstolen, det var bara att sträcka på sej i och med att det var jag som tipsade om tävlingen och att det var första riktiga sträckan ja åkte.

Notläsningen gick faktiskt bra, tappade bara bort mej ett par gånger men hittade snabbt tillbaka igen å inte ett enda tillbud hade vi på hela tävlingen men de stod en del trianglar ute i skogen. Andra sträckan var inte alltför lätt att läsa, flera tempoväxlingar och så var den riktigt lång, tredje däremot var lättläst å snabb.

Jag är riktigt nöjd med min egen insats och tydligen oxå Erik för han ville gärna att ja skulle åka fler gånger å inte mej emot för ja tycker Erik kör riktigt bra, lugn å fin körstil.

Efter prisutdelningen där vi faktiskt fick pokal för andraplats i VOC Elit B-förare så åkte vi hemåt nästintill nonstopp och var hemma strax efter 12. När jag lite senare kom hem till mej efter min 21 timmars dag dröjde det inte länge innan ja somnade.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post7

Strul!

RallyPosted by Johan Fri, January 18, 2008 16:27:53
Det går inte nå vidare för mitt lag. Idag ringde dom från SBF och undrade vars mitt intyg för debutanttävlingen var, tydligen har det kommit bort eller så ligger de kvar på kansliet. Det verkar dock lösa sej som tur är, det skulle räcka med ett telefonsamtal från nån i klubben.

Sen strulade det till sej med anmälan till Örnskölden. Jag som inte är så van vid att faxa gjorde fel när ja faxade igår och la pappret me texten uppåt. Inte bra, det ska ligga neråt. Som tur var ringde jag för å kolla att den kommit in så ja märkte mitt misstag så det ska nu vara fixat.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post6

Istappen 2008

RallyPosted by Johan Sun, January 13, 2008 12:49:02
Igår var det dags för första tävlingen i årets DM för övre norra.
Tyvärr fick ja inte åka eftersom min licens inte är klar men följde med som servicepersonal. Det var mycket fina vägar av det lilla jag såg vid målet på sträcka 2 och det gick hyfsat bra för Erik, han klagade på rattrost men slutade ändå femma i klassen, VOC Elit, och för Jocke som åkte första tävlingen i högerstolen gick det mycket bra enligt Erik. smiley
Hoppas nu bara att Erik bestämmer sej för att köra Örnskölden 26 januari så ja får åka lite Co-driver ja oxå. Fast de kanske ja få göra redan på lördag om min licens blir klar. smiley

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post2