Tjorvigt.se

Tjorvigt.se

Vad bloggar ja om?

Bra fråga men hade tänkt skriva om allt möjligt som händer på sidan, i garaget, på vägen, i rallyskogen och allt annat intressant
Tillbaka till sidan

Fick en bild

ÖvrigtPosted by Johan Sun, January 11, 2009 12:29:46
I fredags fick jag en bild av en på jobbet.Kan vara svårt att se vad det är för något men det ska föreställa en utbränd Tjorv.
Tyvärr var bilden suddig men jag har försökt få den lite bättre.
Bakgrunden till att jag fick den här bilden var att jag tidigare fått det här tidningsurklippet Större storlek här

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post35

Nytt hem

ÖvrigtPosted by Johan Sat, January 10, 2009 11:22:10
I slutet på sommaren förra året så blev jag erbjuden att köpa ett av radhusen här på området. Efter lite fundering blev det affär och jag ångrar mej inte.
Bytte ner mej 1 kvm men fick då eget hus med lite tomt och framförallt ett varmgarage.

Bilder från innan jag flyttade in finns här

Ska ta å fota lite hur det ser ut nu efter att jag har kommit iordning nån gång.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post34

Tjorven nr.2

Hänt i garagetPosted by Johan Sat, December 20, 2008 13:01:04
Nu i höstas va jag å hämtade hem den Tjorven som jag skrivit om förut här på sidan.
Min tanke var mest att spara den så att den inte står och förfaller utomhus.
Så nu över vintern får den stå till sej i ett garage här på området sen får jag se vad som händer med den. Den är ju fräsch i karossen men har stått länge å finns inte i bilregistret längre.Blog ImageBlog Image

  • Comments(1)//blog.tjorvigt.se/#post33

Snön ligger vit på taken...

ÖvrigtPosted by Johan Tue, December 16, 2008 23:08:25
Efter helgens myckna snöande såg det ut så här vid en brevlåda jag skulle tömma.
Blog ImageMen efter ett par minuters idogt skottande så såg man faktiskt lådan som fanns där under all snö.
Blog Image

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post32

Marknad i Falun

ÖvrigtPosted by Johan Wed, September 10, 2008 22:59:20
I helgen som var åkte ett gäng från Norrlands Motorhistoriker och PiteMoppers till DAKs höstmarknad på Lugnet i Falun.
En riktigt trevlig resa som började fredag morgon klockan 06.45 på busstation och avslutades söndag klockan 02.30 på samma ställe. Det är långt till Falun så bussresandet tog större delen av tiden.

Jag sökte inte något speciellt utan sökte efter det mesta som rörde K50 eller Tjorven och hittade lite småplock till båda. Eller nja småplock kanske man inte ska säga om fyndet ja gjorde till Tjorven, 4 alufälgar från DAF/Volvo 66.Blog Image
Har inte kollat om dom passar än men är nästan säker, tyvärr är dom 13 tum å plåtisarna som sitter på 14 men med högre profil borde de inte va nå problem. Hittade även en ny kondensator till den, säljaren hade en kvar å den norpade jagsmiley
Vart en ny mätare å fotpinnesbrygga till K50 å lite andra småsaker till mopparna oxå.
Det var allt, hade hoppats på mer delar till K50, t.ex. nå tum210-cylindrar men dom få ja hittade va riktigt dåliga. Inte heller modellbilsförsäljarna hade nå intressanta modeller, eller jo nån bara dom inte varit så förbaskat dyra.

Till sist kan jag gladeligen meddela att ljuddämparen vart svetsad i förra veckan, tack Erik för det smileyBlog ImageHar inte provat å montera den än men nån kväll ska ja ta å se, i värsta fall få man väl ta å värma å bända lite.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post31

Kanonrundan

RallyPosted by Johan Wed, August 27, 2008 21:34:43
Hallå!
Åter igen så var det länge sen ja skrev nå men här kommer en rallyrapport.
Kanonrundan firar 50 år i år och NMS Boden 85 år så för att fira så kördes Kanonrundan i år över två dagar. 11 mil specialsträckor uppdelat på 9 sträckor.
Längsta tävlingen å första på grus var det för mej.

Det hela startade på fredagen med besiktning klockan 13.00 så det var bara att ta ledigt från jobbet vilket inte var något problem. Första start gick 18.30 och vi med startnummer 45 startade 19.03. Första sträckan var en publiksträcka i anslutning till servicen, mestadels på asfalt så vi körde på gamla däck å sparade dom nya till lördagen. Andra var en "vanlig" grusträcka i skogen, inte värst lång men kul. Sen var det service och en lång sådan, 90 minuter om ja minns rätt, för att invänta mörkret och sedan köra samma två sträckor igen. Riktigt kul var det å notläsningen flöt på utan problem.

Natten spenderades i Aldenlövs buss på serviceplatsen vilket var alldeles ypperligt å nästintill sovmorgon fick vi, första start var inte förrän 8.30 å vi då lite drygt 30 minuter senare. Första sträckan, 5:e i rallyt, var en riktig monstersträcka på 26 km, vilket sätt att öppna på. Eftersom vädret visade sin goda sida å lät solen skina så blev det ganska så svettigt i bilen. Enda strulet på sträckan var att Erik inte riktigt förstod hur farthindren skulle tas så där tappade vi lite tid, det var små avstickare där vi bara rundade nå SJ-pallar å Erik trodde att vi skulle in längre. Denna sträcka kördes även som ss8 å då gick det bättre att runda farthindren.

SS6 och 9 gick söder om Boden och var nästan samma sträcka, slutet var lika men dom startade på olika ställen. ss6 började snabbt medan ss9 var riktigt knixig å svårläst i början. På ss6 var den enda fadäsen att vi kom för snabbt in i ett vägbyte å snurrade, vi höll oss på vägen men tappade runt 10 sekunder.
ss7 var publiksträckan som kördes en tredje gång.

För att sammanfatta mitt första grusrally så var det inte alls så hemskt som ja föreställt mej, iof lär det vara mycket hårdare om man kör av men det kändes inte alls som att vi var nära att åka av nån gång. Ljudet var inte heller så farligt, visst sprutade de grus under men inte så man stördes av de.
Riktigt kul att åka rally igen, var ju bra många månader sen senast. Synd bara att det är länge tills det blir nån tävling igen.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post30

Mopedens Dag!

ÖvrigtPosted by Johan Wed, August 06, 2008 21:33:19
Nu på lördag är det dags för den årliga mopedutställningen på Rådhustorget i centrala Piteå. Har du möjlighet så kom å kolla in alla fina mopeder mellan klockan 10.00 och 14.00.
Jag kommer nog bara att ställa ut den blåe K50n som det ser ut nu men ska även ta med mej Jockes mopeder för han har åkte ner till Motala för att åka rally. Kul kul, ä lite avis men de är inte så länge kvar till Kanonrundan i Boden.

Har nu ställt av Tjorven, det blev en kort säsong å inte alls så mycket kört. Men men man ska inte förvänta sej så mycket när man satt igång en bil som stått i många år. Nu blir det att fixa alla småsaker, laga karossen, täta oljeläckage å allmänt fixa till motorn så den går som en klocka.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post29

Lösningen på problemet!

Hänt i garagetPosted by Johan Tue, July 29, 2008 22:20:04
I förrgår tänkte jag att det är lika bra att ta lös ljuddämparen på Tjorven, det måste vara där felet är. Så ja började så smått med att slå och banka men de rörde sej inte en millimeter, sprutade på rejält med rostlösare och gick in.
Nu i kväll tänkte ja att nu jäklar ska den lös så jag gick ut och började hamra och bända men trots rostlösning ville det sej inte. Fram med dremeln å börja offra avgasröret men så klart kom ja inte åt ordentligt så de sista fick bli med ett sågblad.
Nåväl de tog en liten stund men sen va den lös, lossade sen röret till förvärmingen och började lossa ljuddämparen på vänster sida. När ja lossat den andra muttern skramlade det till å så åkte höger sida ner. Aha, där var problemet, antingen på grund av rost, utmatning eller spänning så hade röret gått av i infästningen till dämparen.
Blog ImageSen att röret till förvärmingen mer eller mindre rostat sönder gjorde inte saken bättre, ja fick bända lös den för att få ut dämparen.
Blog ImageÅ sen va de ju rosthålet i det röret som ja sett förut
Blog ImageSå här ser då avgassystemet till Tjorven ut, egentligen i tre delar men nu i fem eftersom det sedan tidigare gått av i böjen längst bak.
Blog ImageHar hittat nya ljuddämpare på två ställen på nätet men den ena skulle ha 96 euro plus frakt å den andra 30 pund plus 46 i frakt. Alltså omkring tusenlappen för båda vilket är ganska mycket pengar så istället blir det att på något sätt försöka laga dämparen, eller göra en ny. För att sedan bocka till nya rör till förvärmningen och avgasröret. Mycket jobb.

  • Comments(0)//blog.tjorvigt.se/#post28
Next »